Teszt: Audi A6 3.2 V6 FSI Quattro
2004.12.05. 15:33
Leginkbb taln a kvetkez kis trtnet kpes illusztrlni, mennyire elt egy kzpszrke j A6-os egy fekete rgitl. Fejemben megannyi kavarg, mielbbi lersrt esedez, gyorsan illan impresszival pp lendletesen fordultam r a szerkesztsghez vezet egyirny tra - ahol jtt szembe velem egy kk Astra.
A forgalmi ltal hlyn sttszrknek titullt sznben sokkal emberkzelibb az aut megjelense, mint fekete, hideg, sznob trsai. Alig venni szre, hogy csaknem tmteres, 580 literes puttonyt visel autt nzegetnk: csak azt ltjuk, hogy szp. A mlyre hzott krmtrapz a htrcs krl, az Audi j egysges frontja a hamarosan rkez j A4-esen agresszvnek hat, az A6-on inkbb csak szp s bartsgos. Bizony mondom nktek, ez a rvidebb prhuzamos oldaln ll trapz lesz olyan ers fajtajelleg, mint a Merci csillaga, vagy a BMW vesi.
Oldalrl nem sokat vltozott az aut, megmaradt az olyan-mint-egy-Passat-csak-Audi sziluett, viszont a far, az sokkal jobb lett. A rgi A6-ot emlkeim szerint valahogy gy hirdette risplaktjain a cg, hogy "vannak az unalmas limuznok s van az A6", a szlogen mellett pedig egy A6-popsi volt lthat. Az j modell htuljn is megvan a srhnyt a lkhrttl elvlaszt sajtos v, de az jjtervezett lmpk s az ket sszekt krmlc sokkal komolyabb s harmonikusabb befejezst ad az autnak.
A beltr, ht az vgkpp nlklz minden ridegsget. A Skoda Fabitl a Seat Toledn t a nagy Audikig a VW AG szinte sszes modellre jellemz, hogy az autk rendelhetk fekete-krm technokrata s knnyed, szrks-bzses, meleg, emberi belsvel. Tesztautnk is ez utbbival, egy vilgos, tgas, bartsgos nappali szobra emlkeztet kabinnal hvogatott magba. ltalban nem szeretem a fabettet, de itt gynyr s hiteles az intarzia, ltalban nem rajongok a sok krmrt, de itt mg a kezelgombok szlre felvitt recs krmgyr is tetszett, ltalban nem nagyon vagyok odig a brlsrt, de az A6 alcantara-bettes fotelei lenygzek.
Az egyetlen minsgi kifogst a kardnalagtrl levl bortlappal szemben emelhetem. Illetve emelhetnm, hiszen a plasztiklap all elkgyz vezetk vilgoss tette, hogy nem a gyri technolgiai fegyelmezetlensget, hanem az Audikhoz mindenkpp ajnlott mholdas lopsvdelmi rendszer beszereljt kell krhoztatnom. Szintn az sara a mszerfal bal szln, a krpit s a mszeregysg kz beprselt ronda LED. Aki ilyet tesz egy szp autval, kvnom, szereljen lete vgig napi tizenhat rban Powasonic magnkat Daewoo Tickba.
s nem egyszeren a j minsg s a remek anyagok miatt olyan j elldglni egy A6-osban. Szmtalan sajtossg, egyedi kis rafinria igyekszik megklnbztetni a fels-kzp Audit a tbbi auttl. A slusszkulcsot a mszerfal kzepbe kell dugnunk s az indtzst automatika vgzi; a kzifket a vlasztkar mellett elhelyezett billenkapcsol-szer izvel hzhatjuk-ereszthetjk, a kormny agyn pedig a htmaszk trapza s krmkerete kszn vissza.
Rgen mindig azt mondtuk, van a Mercedes, ami knyelmes, van a BMW, ami sportos, s a kett kompromisszuma, az Audi. Ez az aut azonban mr nem kicsit BMW-s, kicsit Mercedeses - hanem nagyon Audis. Van persze egy csom olyan luxusfelszerels, amit nem lehet egyrtelmen mrkhoz ktni, egyszeren csak mindenki elvrja egy nmet fels-kzp limuzintl. lsszellztets, gyri telefon a knyklben, teljesen elszeparlt vezet- s utasoldali klmaszablyzs, automata ablaktrl, estb, estb, az A6-bl nem hinyzott semmi.
Tesztautnk krmtrapza s ngy karikja mgtt a nagyobbik, a kiss nagykp 3.2 jelzs ellenre csak 3123 kbcentis V6-os benzinmotor kucorgott. A ltvny megkap: a (termszetesen) teleszkpos motorhztet alatt egy napjainkban oly' szokatlan pucr motor szgyentelenkedik. A vrs gyjtskbelek, a ltvnyosan kgyz csvek s vezetkek mr-mr arra utalnak, hogy olasz szrmazs designer frkztt a nmet mrnkcsapatba.
Radsul bell is elg jl megspkeltk ravaszsgokkal ezt a hathengerest. FSI-motor, teht az Audi kzvetlen befecskendezses technikjt reszeltk a hengerfejbe. A DOHC-vezrls szvszelep-vezrtengelyt folyamatosan lltja a Siemens motorvezrl elektronika, a szvcs hossza is kt fokozatban vltoztathat. A kifinomult motor 255 lert produkl 6500-as fordulaton, cscsnyomatka 330 Nm 3250-nl.
Az er elg a 250-es vgsebessgre s a 7,1 msodperces 0-rl 100 km/h-ra gyorsulsra. Akrcsak korbban az A3-ban gykd FSI, az A6-os motorja is meglepett bennnket fogyasztsval - csak pp ellenkez eljellel. Tz liter szz kilomterre? Ez mg jobbra autplyn zavartalanul suhanva is szp eredmny. Klnsen lland sszkerkhajtssal.
Mert hogy ne csak a motor legyen bonyolult, tesztautnkban egy Quattro-hajtslnc vitte az ert a kerekekhez. A kzps nzr Torsen-differencil mellett az elektronikai segdberendezsek, a fkekkel manipull EDS s ASR, teht az elektronikus differencilzr s kiprgsgtl is azrt l s dolgozik, hogy az A6-os minden krlmnyek kztt elvigye utasait oda, ahova azok menni akarnak. A motor s a hajts kztt pedig ott a hatsebessges Tiptronic. Ami szerintem inkbb sportautba val, kicsit jtszottam a kormnyrl ujjal bkdhet vlt-kapcsolkkal, taszigltam a vlasztkart elre-htra, de aztn csak beraktam D-be, hadd menjen.
A sok, a vezetsbe mindig belenylkl elektronika az A6-osban valahogy nem zavar. A vezetsi lmny, a gp viselkedse pp olyan megkap, mint az sszes, nem alulmotorizlt Audiban. Minden kivlan mkdik, rezni, hogy nem csak a pilta gyessgnek, hanem a nagyon jindulat techniknak is ksznhet, ha kilezett helyzetekbl is sikerl jl kijnni.
Van az elektronika alatt vas is a stabilitshoz, az 1680 kils kasztnin ell rugalmas felfggeszts segdkeret, ngy lengkar, s ktcsves, gzos lengscsillapts csavarrugk tartjk a cs keresztmetszet kanyarstabiliztorral sszekttt kerekeket, htul meg szinte ugyanez, csak trapz lengkarokkal. Mgis, az A6 3.2 Quattro inkbb nagyon knyelmes, nagyon biztonsgos utazaut, mint sportlimuzin. Klnsen az automatval. Valahogy nem kvnunk vele vadul szguldozni.
Aki j A6-ost vezet, amgy is hajlamos introvertltsgba hzdni s inkbb a bels krnyezettel foglalkozni, mint vadul elzgetni s csszklva kanyarodni. Zaj az A6-ban gyakorlatilag nincs. Nem nevezhet ugyanis zajnak a V6-os morgsa, ami pont annyira szrdik be a kabinba, hogy rezzk: nem otthoni tvnzs fotelnkben szrcslgetjk a jeges tet, hanem valdi autban lnk.
Van viszont szmtalan gomb, kapcsol, tekergethet mtyr, s egy jkora kzponti kijelz, ahol a funkcik animltan, sznkdolva vltakoznak. Kit rdekel a forgalom s hogy mr megint egy 1.6-os A3 szttyg elttnk a bels svban, amikor tekergethetem s nyomkodhatom a klma, a rdi, bigyit, vagy kzpen lent az univerzlis mindenflket. Az Audi valahogy ezt is jl csinlta meg: mg a legtbb autban gyllm, ha valamit nem hallgattathatok el vagy aktivlhatok egy mozdulattal, az A6-ban mg a menben val mszklst is lveztem.
St, akr htul is szvesen elldgltem. J, kzpen nem, a kkemny centerre nem ember, hanem lehajtott knykl val. De ktoldalt, a puha fotelekbe sllyedve, a kzprl s a B-oszlopbl raml hvs fuvallatot lvezve knytelen voltam megllaptani, hogy az A6-os sofrs autnak is kitn. Itt, htul rhet tetten az aut egyetlen tervezsi hibja: az ablakemel kapcsoljt eredetileg szinte biztosan a kapaszkod mell, az ottfelejtett manyaglap helyre terveztk, csak aztn mgis a knyklbe kerlt valahogy. Kis dolog, de jlesett, hogy legalbb ebbe belekthetek.
Audi A6 3.2 V6 FSI Quattro
Kne 921
Nem kne 111
Tudjk, mit r az Audi hazai weblapja a tpusrl? Pldul ezt? "Az Audi A6 a sajt tjt jrja. Pontosan gy, mint azok az emberek, akik szmra ksztettk." Ht... - n mindig megijedek, ha az autm elkezdi a sajt tjt jrni. s mg ennek ellenre is: ez az Audi, ezzel a belsvel, ezzel a motorral, ezzel a vltval - nekem bizony kne - mg azzal egytt is, hogy Lothar Matthus pp egy ilyen szrke A6-ost vezet! Azrt nknek is kne?
-forrs: Rcz Tams , Totalcar
|