A legsportosabb blna: Audi A8
2004.12.05. 15:29
Egy A8-ast termszetesen nem hasonlthatunk normlis autkhoz; az sszevets kizrlag blna-, pontosabban nmet blna alapokon trtnhet. Gondolom mindenki ugyanarra kvncsi, amire n voltam, mieltt vgigprblgattam volna a nmet luxusautkat: melyik a legjobb?
vid, pr napos sszbenyoms alapjn a tavalyi 7-es BMW szerezte meg az utols helyet. A forradalmr dizjnt dicsret illeti, de a kaotikus i-drive rendszer s annak lass mkdse megkeserti a tulajdonos lett. A futm csak ggyel-bajjal birkzik meg a kttonns tmeggel, radsul a nagyobbik, a 745i motorja sem volt elg, hogy elrjk a nmet forgalmi szerinti vgsebessget, a 250-et.
S Mercedes
Az j (tavalyi) S Mercedes jval kiforrottabb, nincs a beljesben forradalmi krmegr, mgsincs benne gomberd. A kls dizjn nmetesen drablis, egy mkszemnyi knnyedg nlkl, bell viszont ugyanolyan meghitten otthonos, mint az sszes luxus Mercedes. A motorja takarkosabb, s ltalban fejlettebb benyomst kelt, mint a Bimmer, a futmve pedig egyrtelmen jobb: hiba a BMW a sportosabb mrka, az S osztly Benz simn veri, ha vad manverekrl van sz.
VW Phaeton
A VW Phaetonbl csak egyvalami hinyzik, ami a Benzben megvan, nevezetesen a hagyomny. Attl eltekintve a cscsVolkswagen is tkletes luxusaut, llthat lgrugs futmvel, finom kormnnyal, tkletes fkekkel, meggyz kivitelben, eltekintve a lg kardnalagt-takartl, de azt valsznleg valamelyik vandl teszter szaggatta le. Tkletes, gondoltam, meglepen tgondolt, rett aut.
A Phaeton kis kiforratlansga kizrlag akkor tnik fel, ha belnk az j A8-asba, ami maga a kiforrottsg, tkly, ngykerek jelkpe a hatalmas tnak, melyet a nmetsg azta tett meg, hogy Marcus Aureliust kergettk a sztoikus filozfia mocsarba a birodalom szaki hatrvidkn. Az Audinl nem hirdetnek rendkvli llapotot, ha luxusautt kell tervezni, mondhatni megszoktk mr az ilyesmit, de az j A8-as beltern ltszik, akkora lelkeseds lett rr a csapaton, mintha letkben elszr szabadultak volna tervezstdiba.
Az j luxusaut-bels trend egyrtelmen a vilgos: ekkora teret mr valban felesleges volna optikailag nagytani, de akkor is bartsgosabb a halvnysrga krnyezet. Fleg gy Alcantarbl - nem is rossz, br lsek, mvelr krpit a tetn. Az amgy is jl hangszigetelt aut mg csendesebb lesz tle, a zene meg szebben szl. A mrkaazonossg nemcsak kvlrl szembetl, de bell is - a mszerfal nem klnbzik olyan sokban az A4-estl, amennyit vrna az ember. Pont annyi a fabett, amennyit mg pp kibr az ember. A vltgomb mr kimondottan macho-brutl, akkora a gombja, mint egy psztorbot feje.
Az ergonmia annyira tkletes, hogy mindjrt megrlk. Itt van pldul a zene hangergombja. Lehet lltani a szoksos helyen, a kzpkonzolon, de az ergonmia pp azt jelenti, hogy nem nylklunk ssze-vissza. Teht llthatunk hangert a kormny jobb oldali klljn is. s hol tarthatjuk mg a jobb keznket egy automata kocsiban? Termszetesen a kartmaszon. Pontosan azon a helyen, ahol ilyen tehnkedskor az ujjaink idznek, tallunk mg egy hangergombot.
Mellette pedig az j A8-as taln legnagyobb rdekldssel vrt technikai jtst, a szmtgpes vezrlrendszer kapcsolit. A rendszer rdekessge, hogy a mrnkcsapat a BMW-nl kezdett, s a flidben testletileg disszidltak. Kvncsi is voltam, mennyivel jobb, ha Solohov fejezi be a Csendes Dont, s nem valami beugr az rszvetsgbl. Nos ht, Grigorij Meljehov stimmel, de az eredeti befejezs jobb.
Elsre a hasonlsgokat veszi szre az ember: a vlt mgtt, a kardnalagton kerek gomb. Az A8-asban nem krm, csak krmszeglyes gumi, s nem lehet skban elmozdtani, mint a BMW 7 jval nagyobb korongjt. De nem is kell, mert a ngy sarkra raktak plusz ngy gombot - az ilyesfle tudomnyos-technikai-ergonmiai fejlesztsek ltalban nem tl ltvnyosak, a napi hasznlatban azonban megtanuljuk becslni a minimlis klnbsgeket.
A BMW rendszert is hamar meg lehetett tanulni, de mivel itt nem akartak mindenron egy gombbal minl tbbet megoldani, valahogy knnyebben megy minden. A szoftver lnyegesen gyorsabb, s br az ikonok s feliratok dizjnja nlam dntetlen, a menpontok kzti vltoztats animcijval egyrtelmen az Audi gyztt; lendletes, egyszer, csak nagyon enyhn Star Trek-es.
A pardiba hajl luxusextrk kzl csak egy gyors vlogats, a mulatsg kedvrt: pattansnyomkod (nagyts) sminktkr, fldigitlis kzifk, teht nem gombnyomssal mkdik, hanem tnyleg be kell hznunk egy hromcentis kis krmkart. Vagy inkbb billentyt. A legszebb az ujjlenyomat-szkenner; beprogramozhatjuk valamelyik ujjunkat, s - termszetesen az sszes tbbi rablsgtl ignyeinek is eleget tve - az aut csak akkor indul, ha felismert. Termszetesen akkor se lenne rtelme A8-as tulajdonosok ujjait levagdosni, ha semmi ms vdelem nem lenne az autban, hiszen sszesen tzfle ujjlenyomat van a keznkn, s csak egyszer lehet prblkozni.
Taln, taln, taln, mintha a pedlrend nem lenne tkletesen ergonomikus, kell egy kis megszoks, hogy a ciptalpam ne akadjon be lpten-nyomon a fkpedlba.
Ekkora autkat gyrtani/vsrolni tulajdonkppen rtelmetlen, egy A6-os mindent tud, amit auttl p sszel elvrhatunk. A blna-osztlyra viszont hatrozott piaci igny van; szmos polgrtrs 20-30 millit szeretne autra kiadni, mert mr annyi a pnze, hogy nem tudja megenni, s az egszet ingatlanba se fektetheti, mert azzal is csak agond van. s inkbb nagy autt vesz.
Luxusautt gyrtani j dolog, tbbek kztt mert fajlagosan ezen lehet a legtbbet keresni. Ezzel lehet demonstrlni a mrka ernyeit, bedobni a legjabb, legdrgbb fejlesztseket, s gy ltalban, nagyot alkotni kompromisszumok nlkl. Az egyetlen igazi kompromisszum, hogy luxusaut nagy test nlkl nehezen kpzelhet el, az eurpai piac, meg az eurpai luxusautkat fogyaszt tbbi np nem tolerlja az ssze-vissza ringatz termket.
Nmet blna legyen sportos, ne csak ers, a legsportosabb nmet blna pedig az Audi A8. Hajszlnyival, illetve konkrtan nhny millimterrel nagyobb, illetve knnyebb, mint a konkurens S Mercedes, BMW 7 s Volkswagen Phaeton. pp annyival, hogy a reklmokban adott esetben el lehessen mondani, ez a legnagyobb, ugyanakkor legknnyebb. Mindez attl lesz igazn bravros teljestmny, hogy az A8 kizrlag ngykerk-meghajtssal kaphat, ami j sokat tud nehezteni egy autn, radsul a kzpontti Torsen differencil sem kifejezett knnyts.
A slycskkents fleg az alumnium trvzas karosszrinak ksznhet; mr az elz A8-as is ilyen volt, de ez most merevebb. A knny alumniumvzon pedig minden f karosszriaelem manyag.
A tolatradarral egy a gond, az E-Merciben, egy kategrival lejjebb volt LED-es kijelzje is, ami azon kevs luxus-extrk kz tartozik, amelyeknek rtelmk is van. Nyugodtan kikapcsolhatjuk a csipogst, minden tolatradarok legidegestbb mellkhatst, s akkor is preczen manverezhetnk, ha az autban vlt a zene.
Ha mr itt tartunk, a nmetek valahogy nem igazn rzik ezt a gyri hifi-mfajt, az j A8-asban is csak azt halljuk, hogy drga lehetett a moty, egybknt pp megti az elfogadhat szintet. s visszatrve a manverezshez, radar nlkl nem is tudunk rendesen bellni egy szabvnyos helyre a plzban, ezrt itt ez nem extra, hanem nlklzhetetlen, letment tartozk.
Ezzel a hengerenknti 5 szelepes V8-as motorral, ezzel az automata vltval mr nyoma sincs annak a kslekedsnek, ami a TDI-Multitronic vltozatban volt tapasztalhat, ezt elg egy finom rgssal felriasztani szendergsbl, s mris vgtat, mint tuning-glem, vgig Prga vrosn. A fogyaszts 15-20 liter kztt
Furcsa, nekem az Audik sose tntek sportos autnak, inkbb affle rideg, ggs imperialista presztzsaut valahny. s biztos sokan pp ezrt veszik, mert olyan tmren, hatsosan s sallangmentesen fejezi ki az egynisgket, vagy azt az egynisget, amilyenek lenni szeretnnek. Az imidzs teht alap az Audiban.
A msik, amirt venni rdemes, ez a szuperintenzv sszerakottsg-rzet, ami termszetesen nem csupn rzkszervi krds; az Audik rettenetesen jl ssze vannak rakva. Nem csak a szerels minsge, hanem a szilrdsg szempontjbl is - pp ez az ers tank-kzrzet, ami miatt a TT roadsterben olyan hlyn rzi magt az ember. Egy kis kabrihoz nem illik ez a hatvani rondella-fling. Az sszes tbbi Audihoz viszont igen. s tanksgban az A8-asnl feljebb nincs, nem lehet.
Ami meglepett viszont, hogy az A6-os utn valami mg sokkal masszvabbat vrtam volna, konkrtan egy ngykerek grnitszarkofgot, az A8 azonban egyltaln nem nehzkes, s ez a modell fejlesztsnek legnagyobb bravrja. A brutlis A-oszlopok mindenkppen bizalmat bresztenek, a kzps tetoszlopok vastagsga viszont mr kicsit gtolja a vrosi kzlekedst.
A kormny annyira szp, hogy az mr tlzs. A fels kllk felett kis bemlyeds, afelett pedig egy alig szrevehet kis btyk: a nagyszer az, hogy formt csak kzzel ltjuk, szemmel nem nagyon. Elg nagy tartomnyban llthat, termszetesen elektromosan, br 25 millirt ez a legkevesebb.
Nem rossz, ha a menetbiztonsgi elektronika vszhelyzetben megfogja az autt, az A8-ast viszont kikapcsolt elektronikval se nagyon lehet cssztatni. Hogy mirt, az nagyon egyszer: j futm, tkletesen programozott lgrugzs-csillapts, kegyetlenl jl eltallt slyeloszts, s az autgyrts egyik legfinomabb ngykerkhajtsa, egy nzr kzps Torsen differencillal. Ht, rviden ennyi. Meg termzetesen a tapasztalat, s a vas szeretete.
Nagyon szvesen laknk egy j A8-asban, minden irnia nlkl. Tnyleg.
-forrs: Winkler Rbert , Totalcar, www.totalcar.hu
|