Teszt: Audi Allroad Quattro 2,5 TDI
2004.12.05. 15:27
Alacsonyabb s magasabb, mint a konkurens hobbiterepjrk. s mint minden Audi, dbbenetes masszivitssal sszerakott aut - egy luxustank vezetsi lmnyvel.
Az Allroad Quattro karosszrija nem kln tpus, vagy legalbbis meglehetsen szorosan kvetkezik az A6-os kombi vltozatbl, az Avant-bl. Van abbl is Quattro, nincs viszont hidropneumatikus, automatikus vagy szabadonvlasztottan llthat magassg felfggeszts, valamint a kls ltvnyelemek. A szlestett, manyag elemekkel vdett srvdk, meg az els-hts rttek.
Bell ez egy rendes A6-os, a megszokott, nyugodt, tiszta formkkal, sznekkel, vonalakkal, trolsi megoldsokkal, melyekhez korbban zengtem mr egy dt. Az Allroad-ban szmomra jdonsg (nem tudom, a sima kombiban van-e) a hts kzps kartmasz slc-alagtjban elhelyezett slc-zsk, ami ltvnyos tlet. Mivel mg soha nem voltam selni, nem tudom, hogy szolgl a gyakorlatban, hogy a selknek nincs-e mr eleve valami tart-izjk mocskos slcek rszre. Csak az tnt fel, hogy ha egyszer kigngyltk, szinte lehetetlen gy visszacsomagolni, hogy utna rendesen visszapattinthassuk r a fedelt.
Valsznleg ms a kormnyszervo ereje, a rendes A6-osban mintha nehezebb lett volna, ami jobban tetszett. A vezetsi lmny aszfalton nem sokat klnbzik a kznsges A6-ostl; az aut mr-mr egszsgtelenl stabil, s olyan biztonsgrzetet ad, ami hatrozottan a vezetsi lmny rovsra megy. Kanyarodni a legalacsonyabb futmllsban, ami persze gy is magasabb, mint az A6-os, tkletesen lehet, de mg a msodik szinten is belefr nhny hirtelen kormnymozdulat.
A VW konszern dzeleit sokan dicsrik, szerintem azonban nemzetkzi sszehasonltsban pp ez a nmet motorvlasztk gyenge pontja. Az 1,8-as benzines turbban pldul nincs vetlytrsuk, j a Lupo kis "hromliteres" dzele is, a tbbitl egyelre nem juldoztunk. A Passat turbdzele is kzepesen gyengnek s meglehetsen hangosnak talltatott, de ha krlnznk a nagyvilgban, szinte csak olyanokat tallunk, amik elemeikben, vagy egszben jobbak. Els helyen a Volvo thengerese, aztn a Toyota D4D-je, a Mazda j dzele, a PSA-HDI, ami ma mr nem szmt biknak, de tovbbra is a legkevsb krnyezetszennyez, nem beszlve a Daimler-Chrysler Mercedes-fejleszts Cdi-jrl, meg a BMW hagyomnyosan dbbenetes lmny-olajklyhirl.
A motor adta htrnyt az Audi klnlegesen j automata vltja egalizlja; ennl jobb nincs. Illetve egy igen, a fokozatmentes Multitronic, de az is az Audi. Ennek is ksznhet a 9.6 msodperces 0-100 gyorsuls, s hogy a blkitapossos vezetsi stlus mellzsvel az 1,8 tonns minitank vrosban is elvezethet akr 11 literes fogyasztssal. A vlt miatt tudja behozni az aut a Volvo D5-s automatval szembeni htrnyt is: abban a turblyuk s a vlt lomhasgnak sszeaddsa idegest kslekedst eredmnyezett, az Audiban ilyen nincs.
A V6-os, 180 lers TDI egybknt csak alapjraton s az 1500-2000-es, gazdasgos fordulatszm kztt bntet a hangjval. Ha jobban tapossuk, 2000 felett egsz szpen szl, s sport zemmdban, vagy kzzel vltogatva (akr a kormnyrl is) 4500-ig prg. Akkor aztn a fogyasztst is meg lehet nzni: akinek fontos a szp motorhang, annak 13-14 litertl indul az tlagfogyaszts.
A hidropneumatikus lift ngy llst ismer. A legfelsben 21 cm a hasmagassg, legalul 14 cm, s mieltt a citroenesek gnyosan elhznk a szjukat, hogy ennl mg a DS is nagyobb ton emelkedett, az Allroad Quattrban a fels pont nem szerviz-lls. A negyediken is van rugzs, s 20-es tempig kzlekedhetnk. A harmadik szint szabadonvlasztott, az automatika 80 km/h-nl kapcsol a 2. emeletre, 120-nl a fldszintre.
gy az "allroad" kifejezs tnyleg nem puszta szvirg; az Audit nem fogja le a szl a vadabb autplya-tempnl, ahol egy RAV4, CR-V vagy egyb hobbiterepjr mr nem virgonckodik. Nagyjbl ez a vltoztathat magassg piaci elnye: alacsonyabb s magasabb, mint az sszes konkurens.
A "Quattro" nmagban csak marketing-kifejezs, s nem a hajtsrendszer fajtjt jelenti. Az Audiban ugyan eredenden 1986, a 80-as gmbly kup ta Torsen differencil van, jabban azonban az olcsbb Haldex-kuplungos differencilzr is feltnt a Golf-alap Audikban, az A3-ban s a TT kupban. A klnbsg rban jval nagyobb, mint minsgben, de azrt egyrtelmen rezni a Torsen flnyt.
Terepen a Torsen s a 21 centimteres hasmagassg elnye megkrdjelezhetetlen; az elakadshoz nagyon mly sr, meg lelakott gumik kellenek, nem mellkesen azonban a Pirelli az Allroad Quattro szmra kln specilis, magas szilikttartalm gumikat tervezett (Cinturato P6), hogy sros fben jobban tapadjon.
Ha a Subaru Foresterhez kell hasonltani, az Allroad Quattro tbb szempontbl is flnyben van. Az egyik a nagyobb hasmagassg - a legfels llsban ez 2 cm elnyt jelent. A Foresterrel sem akadtam fenn sehol, illetve ha igen, nerbl le tudtam mszni. nzr differencilm tern a Torsennl nincs jobb, igaz, a klnbsg itt is csak akkor szrevehet, ha nagyon figyelnk.
Az nzr differencil persze valjban felesleges, hiszen amikor pldul egy UAZ-ban szrevesszk, hogy komoly akadly eltt llunk, bekapcsoljuk kzzel, az aztn kslekeds nlkl zrva lesz a tovbbiakban. Az autipar azonban a technikai fejldsrl szl, meg arrl, hogy ha valaki 10-15 millirt akar autt venni, az el mgsem lkhetnk egy UAZ-t, ugyebr.
A Torsen vs. viszkokuplung (Subaru) mrkzs legmltbb sznhelye egy flig lefagyott meredly. Itt, ahol az egyik oldal kerekei azonnal kiprgnek a tkrjgen, az Audi egyrtelmen hamarabb kapaszkodik meg, s kisebb lendlettel is t tud kelni. A viszkokuplungos megolds esetben kell nhny tizedmsodperc, hogy a technotrutym besssdjn, s tadja a nyomatkot. Tnyleg csak nhny tizedmsodperc, de az rezhet.
Ahogy az is, hogy a Forester ngyszz kilval knnyebb, gy sokkal virgoncabban kzlekedhetnk vele, s mg az Audi ebben a kategriban is a biztonsgrzetre koncentrl, gy kiss elidegenti a vezett az ttl, a Subaruban sokkal nagyobb lmny a terepezs. Radsul Foresterbl tzmillirt mr a cscsmotoros S Turbt, minden idk egyik leglvezetesebb benzinmotorjt kapjuk, addig az Allroad Quattrban 14,5 millirt a mr trgyalt hangerej dzel vlt.
Ha nem a Volvo s a Subaru konkurens tpusaihoz mrjk, akkor az Audi nemcsak terepjr kpessg s menetdinamika, de r tekintetben is mlt vetlytrsa az 5-10 millival drgbb luxus-SUV-oknak. Terepen nem hiszem, hogy kevesebbet tudna, mint egy BMW X5 vagy egy Range Rover, s presztzsben sincs annyival lejjebb, amennyivel olcsbb.
-forrs: Winkler Rbert , Totalcar www.totalcar.hu
|