Audi 80 CD
2004.12.05. 15:19
AUDI 80 CD
Fordtotta: Kalmr Attila
Szerzõje: Peter Noad
Az Audi DRIVER 1999. november/decemberi szmban jelent meg. Ezrt az elõfordul sebessgi adatok, esetleg a felszereltsgek tekintetben eltr(het)nek a megszokottl, valamint az r adatok is fontban vannak. Tovbb mivel nem vagyok mûszaki vgzettsgû ezrt a fordtsban lehetnek pontatlansgok.
Amikor az Audi 80-as II. szrija megjelent az 1979-es modellv kezdetn, a motorvlasztk 2 darab 1,6 literes karburtoros modellbõl (LS s GLS), egy 1,6-os befecskendezõs (GLE) motorbol llt, amelyek 4 hengeresek voltak. Ltezett azonban mg egy 1,3-as vltozat Nmetorszgban. 1982-ben a GLE gyrtst befejeztk, s helyette az 1,9-es 5 hengeres modellt kezdtkgyrtani 80 CD nven, ami a II-es szria cscsmodellje volt. Mielõtt a 80quattro megjelent volna, a CD volt a legjobban felszerelt 5 hengeres 80-asmodell. Ez volt tulajdonkppen az elsõ 90-es modell.
A CD mechanikusan megegyezett az elsõ Coupe GT-vel, motorja kezdetben 1921cm3-es karburtoros volt. Ez volt a rvid lketû verzija a jl ismert 2144cm3-es 5 hengeresnek Zenith 2B5 tpus 2 lls karburtorral s 10:1 arnykompresszival. Ezt alaktottk t 115 LE-s (5900-as fordulaton) s 154 Nm-s(3700-as fordulaton) teljestmnyûre.
A 80 CD-nek ugyanaz a 6x14-es jellegzetes felnijei s 185/60 gumijai voltakmint a korai Coupenak, s a 4 kllõs szerv kormnyban is megegyeztek(ugyanez volt az akkori Ur Quattro-nak is, kivve a "turbo" szt). A CD ugyanakkor nem kapta meg a Coupe extra felszerelseit, mint a duplafnyszrt,de a kdlmpk s a fnyszr msk alapfelszereltsgek voltak. A nagy mretû elsõ spoiler szles oldals gumi cskkal s az "5S" felirattala hûtõrcson kiemelte az 5 hengeres 80-ast a 4 hengeres trsai kzl.
Az autn bell gyûrõdsre hajlamos velr huzat volt hatszgletû mintzattal,elsõ s hts fejtmlkkal s egy kzpsõ hts kartmasszal. Az ajtbortst, a mûszerfal s a szõnyeg szneit sszehangoltk. Abban az idõben a CD volt az egyetlen 80-as amelynek szervo kormnya volt. Asztenderd felszereltsg magba foglalta az elhzhat s billenõnapfnytetõt, az elsõ s hts elektromos ablakemelõt, a kzponti zrat, s a vezetõlsnek magassg lltst. A 486 literes csomagtartnak voltvilgtsa s egy szõnyegszerû anyaggal volt bortva, a szksg ptkerk a bal oldalra volt erõstve.
Nhny felszerels mg elg jnak szmtott a 80-as szriban, mivel ezekkorbban csak a cscsmodellekben (100-as es 200-as) voltak megtallhatak.Extrnak szmtott az automata sebessgvlt s a sznezett veg. A metl fests sztenderd volt az albbi sznvlaszts esetn: Surinami vrs vagy Gobi (arany) sttbarna belsõvel, a Lhasa zld vagy Inari ezst zld, homok szinû belsõvel, a Helios kk, a Meteor szrke s a Diamond ezst Azure kk belsõvel. A nem metl festsû fekete, homokszinû belsõvel prosult.
A II. szria megjelense idejn az Audi kiterjesztette a rozsdsods ellenigarancijt. Habr a II-es szria nem volt galvanizlva, azrt nveltk a rozsdsodsi hajlam hatrt klnbzõ gyrtstechnolgiai eljrsokkal, valamint gy, hogy az egyes regekbe viaszt fjtak. Mindezek egytt lehetõvtettk a 6 ves rozsdsods elleni garancit. A 80 CD-nek egy hossz tttelezsû 4+E sebessgvltja volt. Elmletileg a maximlis sebessget a 4. fokozatban rte el, mig az 5. (vagy E) a hossztv gazdasgos utazshoz volt tervezve. A gyakorlatban azonban a motornak elegendõnyomatka volt ahhoz, hogy az "E" fokozatban rje el a cscssebessget s idelis felttelek mellett meghaladja az aut a gyrilag megadott 182 km/h-as rtket.
Az aut 45 km/h-s sebessgtõl simn elgurul tdikben, s 113-nl is csak2700-as a fordulatszm, igy az engedlyezett sebessghatrt anlkl el lehetrni, hogy a fõtengely 3000-et fordulna. Ha viszont a teljes 6000-es fordulatszmtartomnyt kihasznljuk, a kzpsõ sebessgi fokozatokban, akkor sokkalsportosabb eredmnyt lehet elrni. 97 km/h-t a msodikban, s majdnem 148-ata harmadikban. A gyorsuls 80-113-re a sebessget vltva csak 6,5 mp, de az "E" fokozatban ugyanez tbb mint ktszer annyi idõbe kerl. A 0-97 km/h-ra gyorsuls 9,8 mp ugyanannyi mint a Coupe GT-nek. A 80 CD slya 1020 kg, 70 kg-mal tbb mint a 4 hengeres vltozatnak, de igyis jval knnyebb a mai modelleknl. Meglepõ mdon a 4 ajts limuzin slya nem volt tbb mint a Coupenak.
Jl kapcsolhat sebessgvlt s gazdasgos fogyaszts jellemezte az autt. Amikor kisebbik fojtszelep kinyilt, a vltst jelzõ lmpa kigyulladt mr 1900-asfordulaton, s a vltst jelezte harmadikbl negyedikbe 45 km/h-nl, s negyedikbõl"E"-be 64 km/h-nl. A nagyobbik fojtszelepnl a vltst jelzõ lmpa nem gyullad kicsak magasabb fordulatnl. Gazdasgosan vezetve 105 km/h-nl a 80 CD 7,3 literes fogyasztst r el, mg norml vezets mellett az tlag 8,5 liter volt. A gazdasgossgot jelzõ mûszer a hõmrskletet jelzõ mûszer helyre kerlt,igy a hûtõvz hõmrsklete vrs szinû fnnyel jeleztk magas lls esetn,s kk fnnyel alacsony hõmrskletnl, ami azt mutatta hogy a vizhõmrsklet 65 C fok alatti.
Az aut jl vezethetõ volt, s a kivl szervokormny segitett abban hogyaz 5 hengeres rezhetõen agilisabb lett mint a knnyebb de nem szervos 4hengeres model. A CD-nek nem voltak hûttt fkei, de ez szintn nem volt megtallhat az ugyanilyen motorizltsg Coupeban, sem a korai 80 Sportban. A CD volt termszetesen a legjobban felszerelt s a legjobban eladhat modell a ktkerk meghajts 80-as II-es szribl. Miutn a Sport vltozatbemutatkozott 1984-ben, a CD tovbbra is a gyrtsi palettn maradt, de megkapta az 1994 cm3-es befecskendezõs motort. A teljesitmnye ugyanannyi(115 LE) maradt, de alacsonyabb fordulaton (5400) s a forgatnyomatkamegnvekedett 165 Nm-re 3200-as fordulaton. Ugyanakkor a 4+E fokozatsebessgvlt helyre egy 5 fokozat norml vlt kerlt, amivel az elõdmodell gazdasgos menetteljesitmnye megmaradt, de jobb gyorsuls voltelrhetõ a kzpsõ sebessgtartomnyban.
A gazdasgossgot jelzõ mûszert s a vltst jelzõ fnyt trltk, a vizhõmr-skletet jelzõ mûszert visszatettk, s a hûtõrcson lvõ jelzst (5S) 5E-recserltk. Ms csere nem trtnt. 1984-ben a 80 CD ra 9.333 font volt, ami 1.260 fonttal tbb mint a Sport ra, s 2.150 fonttal kevesebb mint a 80 quattro-e. A CD-bõl kszitett Sport vltozat elgg sprtainak tûnt. Mi nem teszteltk az 1994 cm3-es vltozatot, igy a szmokat a Coupe tblzatbl idzzk, aminek ugyanilyen motorja volt, ugyanilyen teljesitmnnyel, sebvltval, s sly / teljesitmny arnnyal. Az 1984-es vjarat modell megjitsakor az 5 hengeres modell a jl ismert90-es nevet kapta. A ktkerk meghajts 90-es, amit gyakran 90 CD-nekneveznek, valjban a 80 CD volt j lkhritkkal, ferde fnyszrkkal, j felirattal s alacsonyabban nyil csomagtartval.
J PONTOK:
- 5 hengeres motor
- gyors, gazdasgos
- szervo kormny
- j felszereltsgû 80-as
- ritka, rdekes
- tarts karosszria s j vlt
- lsek tartsabbak mint a Sportban vagy a Coupeban
- rgi tipus hõmrsklet llits (hûvs fejtr / meleg lbtr)
- olcs hozzjutni most (de nehz tallni)
ROSSZ PONTOK:
- a karburtor az 5S-ben problmss vlhat
- a korai elektromos ablakemelõk, kzponti zrak meghibsodhatnak
- viz szivrgs lehetsges a tmitseknl (csomagtart, szlvdõ)
- fnyszr elhalvnyulhat a feszltsg ingadozs hatsra
-forrs: www.audiklub.hu
|