Audi 100 CD
2004.12.05. 15:17
THX: Kalmr Attila
forrs: Az albbi cikk az Audi DRIVER 1999. Mrcius/prilis szmban jelent meg. Szerzje: Peter Noad. Ezrt az elfordul sebessgi adatok eltrnek a megszokottl, valamint az r adatok is fontban vannak. Tovbb mivel nem vagyok mszaki vgzettsg ezrt a fordtsban lehetnek pontatlansgok, elssorban a felfggesztssel kapcsolatban (pl. self-levelling suspension”-ra azt rtam nszablyoz felfggeszts).
A Quattro bemutatsa utn az Audi nem pihent meg sajt technolgiai babrjain. Nemsokra megjelent egy aerodinamikus, ngykerk-meghajts sarktott karosszrij autval, amit aztn ksbb galvanizltak. Termszetesen nem az Audi tlalta ki ezt a technolgit, de volt az els, aki bevezette ezt a tmeggyrts szemlyautk esetben. Amikor a harmadik genercis 100-as 1982 szeptemberben bemutatkozott, ez volt a vilg legaerodinamikusabb tmegtermels autja s a leggazdasgosabb a sajt osztlyban, ezltal elnyerte az v Autja 1983-as djt.
Az aerodinamikai egytthat 0,30 volt, ami messze meghaladta az erre az idszakra jellemz kzel 0,40-es tlagot, s a korai 100-asok bszkn viseltk a „Cd 030” feliratot a hts ablakon ugyangy mint a ngykerk-meghajts Audik a „quattro” jellst. Egszen a mai napig ez egy aerodinamikai mrfldknek szmt rtk, amit csak nehezen lehet fellmlni.
Az autzs trtnelmben egy msik dologban is hrnevet szerzett magnak a 100-as, mint az els nagy szriban gyrtott aut, amelyet teljesen galvanizltak, gyakorlatilag rozsdall karosszrija lett. Habr csak 1985-tl volt a 100-as teljesen galvanizlva, de a korrzira leghajlamosabb rszek mr mindkt oldalon elektro-galvanizlva voltak a korbbi verzikon is.
Ez magba foglalta a front spoilert, a hts spoilert, a felfggeszts tornyait, az „A” oszlopot, a kls ajt lemezt, a motorhztett, a front panelt s a hts als panelt. rdemes megjegyezni, hogy a 100-asnal hasznlt az Audi elszr alumniumot a szerkezeti felptsben: az ajtk bels kerete kszlt knnyfmbl.
Az Audi letben ez egy igen fontos modell volt. Az eredeti (els) 100-asbol 150.000 darabot adtak el 1972-ben s 1973-ban, mg a msodik szribl a legjobb vben tbb mint 200.000 darabot. A III. szria els kt vben kelendbb volt mint a 80-as, s sszesen tbb mint 1 milli darabot adtak el belle 8 v alatt.
Habr a 100-as volt az Audi legnagyobb s legjobban felszerelt modellje, a harmadik szria tervezinek a f feladata az zemanyag-takarkossg volt, mint kiemelked politikai s szocilis problma a 70-es vek vgn. Ahhoz, hogy elrjk ezt, a tervezk az aerodinamika fejlesztsre s a slycskkentsre koncentrltak.
Korbban az autkat elssorban gyakorlati s eszttikai szempontok alapjn terveztk. A szlcsatorna tesztekkel nem foglalkoztak addig, amg a tervezs szinte teljesen ksz nem volt, s utna is csak kisebb cserkre s fejlesztsekre hasznltk. Az Audi megfordtotta a tervezsi eljrst, s a tervezst a szlcsatornban kezdte, kialaktva az „idelis” formt, majd ezutn a gyakorlati kvetelmnyeknek megfelelen minimlis vltoztatsokat hajtottak vgre.
A leginnovatvabb tulajdonsga a 100-as „aero”-nak az ramvonalas ablak, amelyik kikszblte a hagyomnyos ablaknak s az ajt keretnek a lgramlst zavar rseit. A kritikusok szerint ez problmt okozhat a szervizelskor, a tmtsek elhelyezsekor, de az id megmutatta hogy a tervezk jl gondolkodtak. Ms rszletek, mint az ramvonalas tkrk, a motorhztet lelg s felhajl le minimalizlta a lgellenllsi egytthatt, akrcsak a „spoileres” ablaktrl s a sima kerkkivgs.
A bemutatott modell Angliban, s mint az egyik a mi mostani ismertetnkben, a CD volt, 136 LE-s K-Jetronic-os 2144 ccm-es 5 hengeres motorral. 1984-ben ezt nveltk 2226 ccm-re s 138 LE-re. A kataliztoros verzi 2309 ccm-es motorral 1987-ben mutatkozott be, Angliban 2 evvel ksbb volt kaphat. A CD-t 1988-ban tneveztk 2,2E-re s ksbb 2,3E-re.
A CS vagy Sport modellnek ugyanolyan motorja volt mint a CD-nek, de sport felfggesztssel s (szlestett) kerkkivgssal jelent meg, mg a ngykerk-meghajts quattro modell 1984 vgtl volt kaphat.
A tovbbi motorok amiket a 100-asba ptettek, a 90 LE-s 1,8 literes ngyhengeres, s a 2,0-s 87 LE-s turb-diesel. A CC jelzs 100 LE-s 1,9 literes 5 hengeres volt, ksbb ennek a helyre kerlt a 115 LE-s 2,0 literes befecskendezs verzi.
A 100-nak McPherson rendszer els felfggesztse volt, ami klnbztt a 80-asban lvtl mert abban nem volt megtallhat az als trapz lengkar, csak egy vezet rd (kar) s egy stabiliztor. Htul a megszokott Panhard szer torzis rd volt, de ez a tengely mg lett helyezve, majdnem prhuzamosan azzal, helyettestve az tlsan ell lvt, ezltal adva tbb helyett a benzintanknak.
A szervo kormny, a kzponti zr, a kdfnylmpa, az elektromos ablakemelk s tkrk szria felszerelsek voltak a CD-ben, tovbb megtallhat volt az olvas lmpa, a fnyszr mos, a gazdasgossgot jelz lmpa, s az „Auto-check”, amelyik nemcsak az alacsony olaj nyomst, az alacsony feszltsget s a magas htvz hmrskletet mutatta, de kijelezte az alacsony szintet a klnbz folyadk tartlyoknl (belertve az ablakmos folyadkot is) s az izz hibkat.
Extraknt rendelhet volt br bels, elektromos napfnytet, nszablyoz felfggeszts, tempomat, lgkondicionl, ABS s a (utols modelleken) fedlzeti komputer.
A 100-as kombincija volt az alacsony lgellenllsi tnyeznek, a sajt osztlyban knnynek szmt slynak (1210 kg-val a 100 CD kisebb sly volt mint a jelenlegi Golf GTI) s a nagyon gazdasgos zemeltetsnek. Egy 1983-as teszt alkalmval a 100 CD 6,6 l/100km-es fogyasztst rt el orszgti haladskor s a 7,9 l/100 km-t tlagban. Ezekkel a szmokkal egy sokkal kisebb autnak sem kell szgyenkeznie. A 80 literes zemanyag tankkal a 100-assal megtehet tvolsg tbb mint 965 km volt.
Az 5 sebessges vlt „4+E” nven volt megjellve, a cscssebessgt (201 km/h) a negyedikben rte el az aut. Harmadikban 153 km/h sebessg volt elrhet, mg msodikban 97 km/h. 0-97 km/h-ra 10,2 sec alatt gyorsult az aut. A gyorsuls, nem meglep mdon inkbb volt nevezhet megfontoltnak az extrm hossz 5 fokozatban, mivel tbb mint 18 sec alatt rte el 80 km/h-rl 113 km/h-t.
Amikor a 2144 ccm motort lecserltk a 2226 ccm-re, a sebvltt is kicserltek egy rvidebben tttelezett 5 fokozatra. Az tdik ugyanolyan lett mint rgen a negyedik volt 34 km/h/1000-es fordulatnl. A gyorsuls jobb lett – 0-97 km/h-ra 9,0 msodperc s 80-113 km/h-ra kzel a felre cskkent – de 5-10 %-ot vesztett a gazdasgossgbl.
A 100-as kormnyzsa s vezethetsge majdnem olyan rzs volt, mint a kisebb s sportosabb Coupe-nak, s a menetknyelme, az lsei, a fkei, a csomagtart mrete, a szellztetesse mind j volt, habr a tulajdonosoknak legtbbszr nagy teljestmnnyel kellett jratni a szellztet rendszert annak kis teljestmnye miatt.
Amikor elszr megjelent a 100-as, stlusa forradalmi volt, s ez killja az id prbjt. Minden ezt kvet Audi limuzin – a III. szris 80-as, az A4, az A6 es az A8 – az „aero” 100-bl lett kifejlesztve.
A 3. szria gyrtsa 1990 decemberben fejezdtt be, de ez volt az alapja az els A6-nak, a 200-nak, a V8-nak s az els S4-nek is, amelyik sokkal ersebb s 4 kerkmeghajts volt.
J PONTOK:
- Nagy bels tr
- Jl felszerelt
- Feltnen gazdasgos
- Nagy hattvolsg
- Az lsek s a bels tartsak
- Rozsdall karosszria
- 5 hengeres K Jetronic motor
- Olcs hozzjutni most
ROSSZ PONTOK:
- A szervo kormny szivattyja szivrog
- nszintez felfggeszts, elektromos tetablak, stb. kltsges megjavtani ha elromlanak
- Image hinya
|