Audi 90 quattro II
2004.12.05. 15:16
Audi 90 quattro II
Az albbi cikk az Audi DRIVER 2000. november/december-i szmban jelent meg. Szerzõje: Peter Noad. Ezrt az elõfordul sebessgi adatok, felszereltsgek eltrhetnek a megszokottl, valamint az r adatok is fontban vannak. Tovbb mivel nem vagyok mûszaki vgzettsgû ezrt a fordtsban lehetnek pontatlansgok.
1984 szeptemberben, amikor a 90 s a 90 quattro megjelent, az Audi azt mondta, hogy õk a vsrlk azon rszt cloztk meg, akik egy kiemelkedõ menetteljestmnyre kpes, jl felszerelt s presztzs autt szeretnnek, ami kompaktabb mint az Audi 100-as. Habr a 90-es lnyegben a 80-as tpus cscsmodellje, s az 5 hengeres 80 CD-bõl valamint a 80 quattro-bl fejlesztettk ki, mgis gy mutattk be mint egy teljesen j modellt.
A 90-es bemutatkozsa egybeesett a II-es sorozat 80-as „rncfelvarrsval” ami egy kiss ferde front rcsbl, megnvelt csomagtr-nylsbl s az jratervezett mûszerfalbl llt. Az Audi elhatrozta, hogy ettõl kezdve az 5 hengeres modelleket 90-eseknek nevezi, s a 80-as modellek 4 hengeresekbõl fognak llni.
Ezrt aztn a 90-es lthat megklnbztetõ jegyeket viselt a kisebb motorral rendelkezõ testvreihez kpest, gy kapta meg a mlyre lerõ mûanyagbl kszlt a spoilert is magba foglal nagyobb tkzõket, kiszlesedõ kszb toldalkot, iker lmps fnyszrt, s egy teljes szlessgû hts lmpa panelt amely megegyezett a 200-asval. A quattro modellnek a csomagtartjn volt egy spoiler is.
A 90-esnek magasabb volt a szria felszereltsge mint a 80-asnak, s ms tbb kapcsolval elltott mûszerei voltak.
A kt kerk meghajts modell egyszerûen mint Audi 90-es vagy nha mint 90 CD nven ismert, aminek 2,0-es 115 LE-s motorja volt. A 90 quattro-nak, amelyrõl ez a cikk szl, 2226 cm3-s 136 LE-s motorja volt.
Amg a Mercedes-Benz 190 s a BMW 3-as szrija a kt kerk meghajts 90-essel volt egy szinten, addig a ngykerk meghajts quattro az idõ tjt egyedlll elõnyt jelentett ms nagyteljestmnyû limuzinokkal szemben.
A 90 quattro motorja megegyezett az eredeti 5 hengeres 80 quattro mdostott (2226 cm 2144 cm helyett) motorjval, de nagyobb nyomatkot adott s jelentõsen kedvezõbb fogyasztsa volt. Ezeket a pozitvumokat a furat 1,5 mm-es nvekedsvel s a kompresszi 9,3-rl 10,1-re trtnõ emelsvel rtk el. A maximlis teljestmny 136 LE mint korbban, de mr 5700-as fordulaton 5900 helyett. A forgatnyomatk a 4500-as fordulaton leadott 178 Nm helyett 186 Nm lett 3500-as fordulatszm mellett. Megjelent a hidraulikus szelepemelõ, az elektronikus resjrati szablyz s az zemanyag tltltst megakadlyoz eszkz (over-run fuel cut off).
A felfggeszts, az erõtvitel s az alvz kialaktsa egy magasabb "alagttal" lett megoldva, amely kpes befogadni a hts kerekek meghajtsnak tmasztst, ez megegyezett azokkal az Ur quattrok-kal amelyeknek a karosszria kdja 85 volt, mint a Coupe-nak, de nem mint a 80-as limuzinnak.
Kezdetben tekercsrugs McPherson felfggeszts kerlt elõre s htulra is, ugyanazokat az alapvetõ egysgeket hasznlva mindkt vgn, de a kormnysszektõ rudak htul a karosszrihoz lettek rgztve, szemben a kormnyzott tengely kormnysszektõivel. A kzponti s a hts differencil a hagyomnyos „star-wheel” fogaskerk volt, ami 50:50 szzalk nyomatkot biztostott a pneumatikusan mûkdtethetõ zrral, amelyet a vezetõ maga kapcsolhatott egy kt lls kapcsolval a mûszerfalrl.
Az ABS 1237 fontba kerlõ extra volt s elgg fejlett 1984-re ahhoz, hogy opcis lehetõsgknt a 90 quattro-hoz rendelni lehessen. Automatikusan kikapcsolt, ha a differencilzr mûkdtt.
Ell 256 mm-es tmrõjû hûttt trcsafk, mg htul 245 mm-es nem hûttt trcsafk volt tallhat. A kerk 6x14-es Ronal „sokkllõs” knnyûfm felni volt 195/60-as gumikkal.
A sztenderd felszerels magba foglalta a kdlmpt, a kzponti zrat, az elektromos ablakemelõt ell htul, a billenõ s cssztathat napfnytetõt, a sportos jellegû lseket (a vezetõnek llthat magassg) s a bõrborts ngy kllõs szervo kormnyt. A hts ls kt klnll lsre hasonltott, egybeptett fejtmasszal mint a Coupe-ban, de itt egy harmadik szemly is knyelmesen utazhatott. A belsõ krpitozs divatos Brighton gyapj szvetbõl szrke (kvarc) sznben vagy barna (Brazil) sznben kszlt, amelyik sokkal jobban ellenllt a mindennapos hasznlatnak mint a korbbi modellben hasznlt anyag.
A 90-es modell festse 1984/1985-ben Zermatt ezst, Amazon kk, Grafit szrke, amelyek metlsznek voltak, ezeken tl Tornado piros s Alpine fehr volt. A Titan vrs, az Ocean kk s a Lhasa zld ksõbb jelent meg, de jval ritkbban is lthat.
A quattro sz fel volt tntetve a hûtõrcson s a csomagtartn is, a quattro betûket belefoglaltk a hts ablak fûtsszlba s a hts kis ablak aljba is.
A Cibie fnyszrk megegyeztek az Ur quattro-val s a Coupe-val, H4-es izz mûkdtt a reflektor/tomptott llsban s H1-es a reflektornl. Ezek elsõ osztly fnyerõssget adtak, de az vek folyamn hajlamosak voltak az elhomlyosulsra.
Habr a hts erõtviteli rendszer kis mrtkben belenylt a csomagtrbe, ez azonban mg mindig 430 literes volt, nem szmtva a 70 literes benzintankot. A knyszerptkerk volt a sztenderd felszereltsg, de a teljes mretû kerk is elfrt ugyanabban a pozciban.
Mint minden II-es sorozat modellben, itt is bõsges hely volt a hts lsen utazk lbainak, tbb mint a ksõbbi modellekben. Az elektromos ablakemelõk s a kapcsolhat differencil zr miatt a konzolon nem volt trol hely, de az ajt zsebek teljes hosszsgak voltak, egy jl hasznlhat kesztyûtart is volt, s a vezetõnek mg ezeken tl is elg hely az aprsgok rszre. A rgi „vzszelepes” fûts elõnye, hogy a meleg levegõt szlltotta a lbtrbe s hideg levegõt a fejtrbe lehetett irnytani egyszerre.
A „Wolkswagen Audi Car” 1985-s tesztjben 9,0 msodperces gyorsulst mrtnk 0-96 km/h-ra, hozztve, hogy a gyorsuls a nedves ton majdnem olyan gyors volt mint a szraz aszfalton. Ez alig lassabb murvn vagy fvn, ahol a ngykerk meghajts lehetõv teszi a teljes erõvel val gyorstst a kerk kiprgse nlkl.
„Az egyik legszemlletesebb demonstrcija a gyorsulsnak egy valban nehz „S” kanyar esõben trtnõ legyõzse.” – mondtuk mi. „A quattro szilrdan tartja a kivlasztott vonalat, ahol ms kt kerk meghajts aut vadul csszklna mikzben alul vagy tlkormnyzst vltana ki a prgsvel.”
Mg kt kerkkel a fves rsz szln s kt kerken az aszfalton is a stabilits s a hajts megmaradt.
Habr a quattro nem „off-road”-ra volt tervezve, mi teszteltk a 90 quattro-t jnhny dombos”off-road” jellegû terepen s meglepõdtnk azon, ahogy a lehetetlennek ltsz nagy meredeksgû fldes fves domboldalakat kpes volt legyõzni. Az eredeti quattro hajts, kzponti s hts differencil zrral nem volt annyira „felhasznl” bart mint a ksõbbi, sokkal szofisztikltabb tipus, de kvl meghajtst adott.
Visszatrve a norml tra, megmrtk, hogy 80-113 km/h-ra a gyorsulsa negyedikben 6,4 mp volt, az egyik leggyorsabb amit addig mrtnk. A 90 quattro cscssebessge 201 km/h volt, mg tlagos fogyasztsa 8,9 l/100 km volt, gazdasgos vezetssel azonban elrte a 7,5 l/100 km-es rtket.
Az aut menetteljestmnye s zemanyag gazdasgossga bebizonytotta, hogy a 4 kerkhajts slya s hajtsmd teljestmnyvesztse nem olyan mrtkû mint azt a negatv kritikk sugalltk. Kombinlva a kpessgeket amiket kaptunk a havas-jeges dombokon, a sros-fldes utakon a sportos orszgti teljestmnnyel, a 4 ember szmra biztostott komforttal s hellyel, s a gazdasgossggal elmondhatjuk, hogy a 90 quattro egy kivl all-rounder.
A 90 quattro-t tekinthetjk a II szria utols limuzinjnak. Csak kt vig gyrtottk s 1000-nl kevesebb lett Angliban eladva belõle, de a ma is mûkdõ pldnyok arnya igen nagy, melyek mr 150-200 ezer mrfldet is mentek. A modell irnt jelenleg lnk kereslet van a gyûjtõk kztt, akik felfedeztk, hogy ez az aut a quattros motorizltsg lmnyt nyjtja alacsony ron.
A 90 quattro-nak nincs turbja s nem olyan karizmatikus mint az Ur quattro, de a msik oldalrl nem vonzza annyira a tolvajokat s nem olyan nagy teher a fenntartsa. A hagyomnyos mûkdsû motor a 90 quattro-t majdnem olyan gyorss s lvezetess tette a kanyargs utakon mint a turbo.
1985 elejn az Angliai ra a 90 quattro-nak 13.041 font volt, 3000 fonttal tbb mint a 2 kerkhajts 90-nek, de kzel 10.000 fonttal kevesebb mint az Ur quattro-nak. A felszereltsge maradt vltozatlan az 1986-os modell vben is, csak az ra emelkedett 13.537 fontra. A gyrtsa 1986 nyarn rt vget. Ennek az utda lett a III-as szria 90-ese amelyiknek ugyanaz a mechanikja volt aerodinamikus s galvanizlt karosszriba ltztetve.
J PONTOK:
– Roppant tarts 5 hengeres motor s a quattro erõtvitel
- Sportos teljestmny, kezessg, j fkek
- „Mindenhova” eljut meghajtsi md
- Tgas s tarts belsõ
- vek mltn is j rozsdaellenll kpessg
- Jl felszerelt, a napfnytetõt is belertve
- „Meleg lb hideg fej fûtõrendszer
- Vilgts (de lsd lejjebb is!)
- Elõnys vtel msodkzbõl is
ROSSZ PONTOK:
- A fnyszrk nagyon gyakran „elhomlyosodnak” elvesztik fnyket
- Kevsb pontos sebvlt
-forrs: www.audiklub.hu
|